تفاهمنامه همکاری بین شرکت مهندسی مشاور مهابقدس و دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی، باهدف توسعه و بومیسازی تحول دیجیتال در پروژههای ساخت ایران منعقد شد.
این تفاهمنامه در تاریخ 28 بهمنماه 1404، با حضور علی نورزاد، مدیرعامل و عضو هیئتمدیره شرکت مهاب قدس و محمدرضا حافظی، رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی، با تمرکز بر محور استانداردهایی مانند ISO 19650، یکپارچهسازی BIM و GIS و توسعه دوقلوی دیجیتال امضا شد.
اهداف اصلی این تفاهمنامه زمینههای زیر را شامل میشود:
- شناسایی و بهکارگیری نخبگان دانشگاهی در صنعت؛
- برنامهریزی برای اقدامات دانشی، پژوهشی، مشاورهای، فناورانه و آموزش؛
- همکاری برای تجاریسازی و توسعه بازار؛
- رفع چالشهای ملی با تجمیع ظرفیتها؛
- اجرای پروژههای مشترک در داخل و خارج از کشور؛
- برگزاری دورههای آموزشی تخصصی در حوزه BIM و تحول دیجیتال ساخت؛
استفاده از فناوریهای نوظهور مانند هوش مصنوعی،IOT، LLM، بینایی ماشین و بلاکچین؛ توسعه راهکارهای واقعیت مجازی (VR)، افزوده (AR) و ترکیبی (MR)؛ پیادهسازی فرایند BIM مبتنیبر ISO 19650، ادغام BIM و GIS برای پروژههای شهری و خطی، تحول دیجیتال، ایجاد سیستمهای آرشیو هوشمند و توسعه و بومیسازی راهکارهای دیجیتال ساخت برای ایران، از مهمترین محورهای کلیدی این تفاهمنامه به شمار میروند.